Paragrafen

Paragraaf Verbonden Partijen

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)

Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)

Deelnemers:
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.

Vestigingsplaats:
Eindhoven

Visie op de verbonden partij

Het is een gemeenschappelijke regeling van Provincie Noord-Brabant en 21 gemeenten. De dienst heeft de juridische vorm van een openbaar lichaam op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De omgevingsdiensten zijn opgericht, op basis van afspraken tussen Rijk, IPO en VNG, om de kwaliteit van de vergunningverlening aan bedrijven en het toezicht op deze (milieu)vergunningen en handhaving te verhogen. De omgevingsdienst is in eerste instantie een uitvoeringsorganisatie. De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) is opgericht op 31 januari 2013. De ODZOB is de uitvoeringsorganisatie van een aantal gemeenten (ambtelijk adviseur van het bevoegd gezag). Daarnaast biedt zij op verzoek van de deelnemers ook ondersteuning op het gebied van beleid en innovatie.

Gerealiseerd beleid van de verbonden partij
Gemeente Best heeft zoals alle deelnemers voor 2020 een individueel werkprogramma aan de ODZOB opgedragen. De ODZOB heeft dit overeenkomstig uitgevoerd en over de uitvoering van dit werkprogramma en de daarin opgenomen VTH-taken een inhoudelijke jaarverslag opgesteld. De belangrijkste/ opvallendste punten daarin zijn:

Implementatie Regionaal Operationeel Kader vergunningverlening:
In 2020 is het ROK VV vastgesteld waarin het risicogericht beoordelen van aanvragen en het actualiseren van de vergunningvoorschriften is verankerd. Voor de gemeente heeft het zowel inhoudelijk als financieel geen grote gevolgen omdat de ‘nieuwe’ werkwijze niet wijzigt met de werkwijze die voorheen plaatsvond. Het ROK-VV vormt het raamwerk voor het meerjaren-uitvoeringsprogramma van de ODZOB voor 2018-2021.
In het ROK-VV is het toets niveau vastgelegd voor aanvragen i.r.t. de risico’s per thema (o.a. externe veiligheid, geluid geur, etc) die binnen het bedrijf aanwezig zijn. Tevens wordt de bestuurlijke gevoeligheid, maatschappelijke complexiteit en het lokale beleid meegenomen in de beoordeling.

Transitie veehouderij:
De transitie van de veehouderij in Brabant brengt veel VTH werkzaamheden in de komende jaren. In 2020 is door de 3 Brabantse omgevingsdiensten gewerkt aan de maatregelen uit het rapport ‘Meer dan de som der delen’ van Taskforce veehouderij 1.0.  Per maatregel zijn in 2020 notities opgesteld op welke wijze de uitvoering van VTH taken kan worden aangepast om daarmee de werkprocessen te verbeteren en te komen tot een risicogerichte aanpak. De maatregelen zijn in concept gereed en worden voorjaar 2021 gedeeld met adviseurs, gemeenten, provincie en GGD. Aansluitend vindt daadwerkelijke uitrol plaats bij de agrarische VTH taken.

Toezicht industrieel:
2020 was het jaar waarin de ODZOB het toezicht industrieel op basis van het Regionaal Operationeel Kader Milieutoezicht (ROK) heeft uitgevoerd. Het ROK is door de regio in 2018 vastgesteld en geeft op een andere manier invulling aan het milieutoezicht. De omslag naar de werkwijze conform het ROK is een uitdaging gebleken. Deze systematiek van werken brengt met zich mee dat meer dan voorheen tijd wordt gestoken in het voorbereiden van waar het toezicht zich op moet richten en hoe dit wordt uitgevoerd. Hieraan is invulling gegeven door het voorbereiden en opstellen van zogenaamde toezichtplannen. Het toezicht binnen de ROK-systematiek beslaat drie onderdelen.
-Signalen, klachten en meldingen
-Projectmatige aanpak prioriteiten en thema’s
-Programmatisch toezicht bij branches

Toezicht asbest:
Eind 2020 is gestart met een verbeterde werkwijze asbesttoezicht. Deze werkwijze, die inzet op informatie- en risicogestuurd asbesttoezicht, is met een regionale werkgroep opgesteld en afgestemd. Met deze werkwijze worden de regionale en bovenregionale asbestproblemen slimmer en efficiënter aangepakt, met als uiteindelijk resultaat een gezondere leefomgeving en betere werkomstandigheden voor asbestwerknemers.

Inrichtingenbestand (bedrijvenbestand):
In 2020 zijn diverse handelingen uitgevoerd om de kwaliteit van het inrichtingenbestand van de ODZOB te verbeteren:
-Basis inrichtingenbestand op orde brengen d.m.v. het importeren van inrichtingsbestanden van de gemeenten en aanvullingen uit het nationaal handelsregister van de KVK.
-Verrijking van de inrichtingsgegevens, vullen SBI codes en koppelen aan KVK en BAG.
-Ontdubbelingen.
-Gevelcontroles in twaalf gemeenten waaronder gemeente Best.
-Ontwikkeling methode voor data-analyse.
-Ontwikkeling VIA (Van Inrichting naar Activiteit) ter voorbereiding op de Omgevingswet.

PFAS:
PFAS is een verzamelnaam en staat voor poly- en perfluoroalkylstoffen. Voorbeelden van PFAS zijn GenX, PFOA en PFOS. Deze stoffen kunnen een nadelige invloed hebben op gezondheid en milieu. PFAS zijn in veel producten toegepast. Daardoor, en door emissies en incidenten, zijn deze stoffen in het milieu terechtgekomen en zitten nu onder andere in de bodem, in bagger en in het oppervlaktewater. In Brabant hebben de gemeenten en de drie Omgevingsdiensten samengewerkt, waarbij in 2019 na zorgvuldig onderzoek lokale achtergrondwaarden voor PFAS in de bodem zijn bepaald.
Omdat het met het vaststellen van deze lokale normen nog steeds niet mogelijk was om grond te verzetten op basis van de gemeentelijke bodemkwaliteitskaart, is er in 2020 een vervolg aan het project gegeven. Inmiddels is er een Bodemkwaliteitskaart PFAS Noord Brabant voor de deelnemende gemeenten opgesteld.

Regionale samenwerking Omgevingswet en implementatie VTH-systeem:
De ODZOB bereidt zich intensief voor op de Omgevingswet samen met alle deelnemers en de regio. Vanuit de bestuursopdracht heeft de ODZOB afgelopen jaar:

  • De ambities verkend bij de gemeenten, zodat ze weten wat er speelt en waar ze kunnen ondersteunen
  • Een advies opgesteld over de Bruidsschat
  • Intern nieuwe werkprocessen (incl. producten/standaarden/sjablonen) ontworpen en in regionaal verband interbestuurlijke ketenprocessen ontworpen voor voorfase, vergunningverlening en meldingen
  • Een eerste voorzet voor een nieuwe PDC (productencatalogus) opgesteld en input geleverd voor een regionale PDC
  • Gewerkt aan de transitie bodemtaken (van provincie naar gemeenten)
  • Zich voorbereid op de komst van de Aanvullingswet Geluid

Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:
De totale bijdrage in 2020 is  € 535.000.

Financiële risico's:
In 2020 hebben zich geen tekorten voorgedaan waarop wij zijn aangesproken.

Eig en vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2020 bedroeg € 2,4 miljoen (per 31 december 2019 € 2,4 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2020 ODZOB)

Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 4,5 miljoen (31 december 2019 € 3,4 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2020 ODZOB)

Financieel resultaat
Het resultaat over 2019 was € 0,4 miljoen (in 2019 € 0,9 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2020 ODZOB)

Deze pagina is gebouwd op 06/29/2021 12:05:03 met de export van 06/29/2021 11:53:45