ALGEMEEN
Deze paragraaf geeft inzicht in diverse gemeentelijke belastingen en heffingen.
BELEIDSUITGANGSPUNTEN EN ONTWIKKELINGEN
De tarieven zijn in 2020 gecorrigeerd voor inflatie. Verschillen ten opzichte van de raming in de begroting 2020 ontstonden daarom met name door lagere hoeveelheden / aantallen.
Leges mogen maximaal 100% kostendekkend zijn, waarbij kruissubsidiëring is toegestaan. Dit betekent dat de gemiddelde kostendekking voor alle leges in één belastingverordening maximaal 100% mag zijn. Gemiddeld ligt kostendekkendheid ruim onder de 100% Dit komt omdat sommige tarieven zijn gemaximeerd. Daarnaast hangt de hoogte van leges af van wat de beleidsdoelstelling ervan was. Verder speelde in 2020 Covid-19 een rol. Daar waar sprake was van lagere opbrengsten die te relateren waren aan Covid-19 is compensatie ontvangen van het Rijk.
KOSTEN VAN HEFFING EN INVORDERING
Om belastingen en heffingen te kunnen innen, worden kosten gemaakt. Dit zijn de zogenaamde perceptiekosten. Deze perceptiekosten waren in 2020 te relateren aan de volgende soorten belastingen en heffingen: ozb, precariobelasting, toeristenbelasting, bouwgrondbelasting, reclamebelasting, afvalstoffenheffing en rioolheffing. De perceptiekosten in 2020 waren € 282.000. De totale opbrengst van de belastingen en heffingen was in 2020 € 13.313.895. De perceptiekosten waren € 310.621 en daarmee 2,33% van de opbrengst.
OVERZICHT GEMEENTELIJKE BELASTINGEN EN HEFFINGEN
Wettelijk is bepaald welke belastingen de gemeente mag heffen. Hieronder is een overzicht opgenomen van de belastingen en heffingen in 2020 met daarbij de opbrengst per belasting of heffing:
Opbrengsten belastingen, leges en heffingen*
Werkelijk 2019 | Begroting 2020 (W) | Werkelijk 2020 | |
Belastingen: | |||
Onroerende-zaakbelastingen | 5.350.509 | 5.824.000 | 5.821.327 |
Bouwgrondbelasting | 2.404 | 2.404 | 2.343 |
Reclamebelasting | 61.896 | 64.826 | 53.253 |
Precariobelasting | 94.017 | 96.225 | 80.445 |
Toeristenbelasting | 49.971 | 55.295 | 72.000 |
Totaal belasting opbrengsten: | 5.558.797 | 6.042.750 | 6.029.368 |
Leges en heffingen: | |||
Leges titel 1 (o.a. leges burgerzaken, algemene plaatselijke verordening, kabels en leidingen) | 541.103 | 550.060 | 478.760 |
Leges titel 2 (o.a. leges WABO en milieu) | 1.543.896 | 877.930 | 1.045.005 |
Leges titel 3 (o.a. leges voor evenementen) | 22.709 | 31.050 | 1.164 |
Marktgelden | 20.228 | 26.054 | 17.209 |
Afvalstoffenheffing | 2.935.751 | 3.357.443 | 3.319.687 |
Rioolheffing | 2.344.511 | 2.389.894 | 2.407.704 |
Lijkbezorgingsrechten | 2.195 | 4.067 | 14.998 |
Totaal leges en heffingen | 7.410.366 | 7.236.498 | 7.284.527 |
Totaal belastingen en leges en heffingen | 12.969.163 | 13.279.248 | 13.313.895 |
Gemiddelde lastendruk per gezin
Belasting / heffing: | Rekening 2019 | Rekening 2020 |
---|---|---|
Onroerende zaakbelastingen* | 272 | 259 |
Afvalstoffenheffing | 238 | 263 |
Rioolrecht | 169 | 172 |
Totale lastendruk in Best | 679 | 694 |
* de gemiddelde lastendruk is berekend door de gemiddeld berekende WOZ-waarde per 1-1-2019 in de Coelo atlas 2020 te vermenigvuldigen met het vastgestelde tarief ozb - woningen in 2020 in Best, 0,0906%.
Vergelijking lastendruk Best in 2020 ten opzichte van de gemiddeld landelijke lastendruk in 2020*
Best | Gemiddeld | Laagst | Hoogst |
---|---|---|---|
713 | 776 | 573 | 1.440 |
* bron Coelo atlas 2020.: de lastendruk hier wijkt af van de tabel 'gemiddelde lastendruk per gezin'. Dit komt doordat Coelo uitgaat van het voorlopige de voorlopige ozb-tarieven uit onze begroting. Op basis van de definitieve woz-waarden zijn de ozb tarieven naar beneden bijgesteld.
Dit verschil treedt echter op bij elke gemeente die de tarieven obv de werkelijke woz waarden aanpast. Om deze reden is ervoor gekozen om voor vergelijkingsdoeleinden met andere gemeenten het door Coelo berekende tarief te hanteren.
Vergelijking lastendruk Best in 2020 ten opzichte van de lastendruk regionaal in 2020*
Best | Eindhoven | Nuenen | Oirschot | Son en Breugel | Veldhoven |
---|---|---|---|---|---|
713 | 721 | 924 | 828 | 709 | 696 |
** bron Coelo atlas 2020.: de lastendruk hier wijkt af van de tabel 'gemiddelde lastendruk per gezin'. Dit komt doordat Coelo uitgaat van het voorlopige de voorlopige ozb-tarieven uit onze begroting. Op basis van de definitieve woz-waarden zijn de ozb tarieven naar beneden bijgesteld.
Dit verschil treedt echter op bij elke gemeente die de tarieven obv de werkelijke woz waarden aanpast. Om deze reden is ervoor gekozen om voor vergelijkingsdoeleinden met andere gemeenten het door Coelo berekende tarief te hanteren.
Toelichting ontwikkeling lastendruk
Uit de vergelijkingen voor 2020 blijkt dat de woonlasten in Best laag waren. Zowel in vergelijking met de landelijke als regionale lasten. De gemeente Best stond in 2020 in de landelijk ranglijst voor goedkoopste gemeente qua woonlasten voor meerpersoons-huishoudens op plaats 68 van de 377 gemeenten.
Belastingcapaciteit
De belastingcapaciteit laat zien hoe de lastendruk zich verhoudt ten opzichte van de landelijk gemiddelde lastendruk. De belastingcapaciteit in 2020 was: 713/776 x 100%= 91,9% (in 2018 91,8%). Hoe lager dit percentage, hoe meer ruimte er beschikbaar is om de belastingen te verhogen.
ONTWIKKELINGEN BELASTINGEN, LEGES EN HEFFINGEN in 2020
Belastingen: onroerende zaak belastingen, reclamebelasting, toeristenbelasting en precariobelasting
Het tarief voor de onroerende zaakbelastingen, reclamebelasting, toeristenbelasting en precariobelasting was in 2020 gemiddeld 1,5% hoger dan in 2019. Dit is overeenkomstig de aangekondigde indexering in de begroting 2020.
Leges en heffingen
Leges zijn vergoedingen voor diverse door de gemeente verleende diensten zoals het behandelen van vergunningsaanvragen en het verstrekken van documenten. Daarnaast gaat dit onderdeel in op de heffingen, waarvan de afvalstoffenheffing en de rioolheffing de belangrijksten zijn. De bevoegdheid tot het heffen van leges is vastgelegd in de Gemeentewet. Met uitzondering van het riool- en de afvalstoffenheffing (hier is 100% kostendekking van toepassing) en de leges waarvoor tarieven worden bepaald door derden, zijn de tarieven in 2020 overeenkomstig begroting 2020 met gemiddeld 1,5% geïndexeerd.
Afvalstoffenheffing
Uitgangspunt bij deze heffing is een 100% kostendekkend tarief. Door wijzigingen in de afvalinzameling en het hierdoor onvoldoende scheiden van afvalstromen, waren de verwerkingskosten in 2020 hoger dan geraamd. Ook waren de opbrengsten van recyclebare afvalstromen lager dan verwacht. De werkelijke kostendekking kwam uit op 77,0%. Inmiddels zijn maatregelen genomen om de kostendekkendheid te verhogen. Zie hiervoor de begroting 2021 paragraaf lokale heffingen en het vastgestelde amendement tarief afvalstoffenheffing 2021
Overzicht kostentoerekening en kostendekking in 2020
Tabel werkelijke kostentoerekening en kostendekking in 2020
Soort leges | Subtaakveld | Directe toerekeningen | Indirecte toerekeningen -en vanuit sub taakveld 0.4* | Totale lasten | Totale opbrengsten | Totale opbrengsten -/- totale lasten | % kosten-dekking |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Leges Titel 1: Leges Algemene dienstverlening | |||||||
Leges burgerlijke stand | 0.2 | 17.585 | 13.285 | 30.870 | 40.221 | 9.351 | 130% |
Leges reisdocumenten | 0.2 | 124.379 | 67.603 | 191.982 | 88.852 | -103.130 | 46% |
Leges rijbewijzen | 0.2 | 78.088 | 33.692 | 111.780 | 136.909 | 25.129 | 122% |
Leges verstrekkingen BRS | 0.2 | 56.925 | 5.615 | 62.540 | 11.851 | -50.689 | 19% |
Leges overige publiekszaken | 0.2 | 47.303 | 14.974 | 62.277 | 43.458 | -18.819 | 70% |
Leges APV* | 2.1 | 140.520 | 122.883 | 263.403 | 12.288 | -251.115 | 5% |
Leges leggen kabels en leidingen | 2.1 | 42.486 | 21.139 | 63.625 | 130.440 | 66.815 | 205% |
Totaal leges titel 1: | 507.286 | 279.191 | 786.477 | 464.019 | -322.458 | 59% | |
Titel 2:Leges fysieke leefomgeving/omgevings- | |||||||
vergunning | |||||||
Vergunningverlening milieu | 8.3 | 30.439 | 12.716 | 43.155 | 26.915 | -16.240 | 62% |
Vergunningverlening ruimtelijke | |||||||
regelgeving | 8.3 | 497.356 | 255.041 | 752.397 | 1.002.745 | 250.248 | 133% |
Leges principeverzoeken (IPNI) | 8.3 | 118.768 | 94.450 | 213.218 | 15.345 | -197.873 | 7% |
Totaal leges titel 2: | 646.563 | 362.207 | 1.008.770 | 1.045.005 | 36.235 | 104% | |
Titel 3: Leges Europese dienstenrichtlijn | |||||||
Leges voor horeca, evenementen en overig | 1.2 | 119.778 | 104.745 | 224.523 | 1.164 | -223.359 | < 1% |
Totaal leges titel 3: | 119.778 | 104.745 | 224.523 | 1.164 | -223.359 | < 1% | |
Totaal leges titel 1 t/m 3 | 1.273.627 | 746.143 | 2.019.770 | 1.510.188 | -509.582 | 75% | |
Overige heffingen | |||||||
Marktgeld | 3.3 | 38.410 | 22.913 | 61.323 | 17.209 | -44.114 | 28% |
Lijkbezorgingsrechten | 7.5 | 5.866 | 2.315 | 8.181 | 14.998 | 6.817 | 183% |
Afvalstoffenheffing** | 7.3 | 4.802.833 | 106.784 | 4.909.617 | 3.778.938 | -1.130.679 | 77% |
Rioolheffing | 7.2 | 2.344.535 | 214.515 | 2.559.050 | 2.480.558 | -78.492 | 97% |
Totaal Overige heffingen | 7.191.644 | 346.527 | 7.538.171 | 6.291.703 | -1.246.468 | 83% | |
Totaal heffingen / leges | 8.465.271 | 1.092.670 | 9.557.941 | 7.801.891 | -1.756.050 | 82% |
* Cf begroting 2020.
** Inclusief baten en lasten milieustraat