Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Deelnemers aan de verbonden partij
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De 21 gemeenten in de regio Eindhoven bundelen al jaren de krachten op een breed scala van onderwerpen. De raad van Best heeft in de Bestuurlijke Toekomstvisie van Best een principiële voorkeur uitgesproken voor het Stedelijk Gebied Eindhoven als primaire bovenlokale samenwerkingsvorm. Alleen voor maatschappelijke thema's die een nog hoger schaalniveau verlangen kan (ook) naar de MRE worden gekeken. In praktijk betekent dit dat de MRE zich, wat Best betreft, moet focussen op andere en een beperkter aantal onderwerpen dan in het verleden het geval was. Met het door het Algemeen Bestuur MRE vaststellen van het samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 is dit, wat Best betreft, nog onvoldoende uit de verf gekomen. We voegen ons wel in die besluitvorming maar blijven meedenkend kritisch.
Gerealiseerd beleid verbonden partij
Het samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 focust op 4 thema's: economie, mobiliteit, energietransitie en transitie van het landelijk gebied. Dit samenwerkingsakkoord vormt de basis voor de werkprogramma's en begrotingen van MRE.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
In 2020 is € 207.500 bijgedragen aan het MRE (inclusief de algemene inwonerbijdrage van € 189.000, een bijdrage aan Brainport voor Brainport International Programm 2020 van € 13.300 en een bijdrage aan de werkorganisatie stichting leefbaarheid 2019 € 4.600).
(bron: jaarrekening 2020 Best)Financiële risico's
In 2020 hebben zich geen tekorten voorgedaan waarop wij zijn aangesproken.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2020 was € 6,0 miljoen (31 december 2019 € 5,8 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2020 MRE)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 26,3 miljoen (31 december 2019 € 18,0 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2020 MRE)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2020 was € 1,5 miljoen, inclusief een mutatie in de voorziening reorganisatie SRE en bestemmingsreserves personele kosten en exclusief de verwerking van afkoop erfpachtconstructie Attero betreffende Landgoed Gulbergen (2019 € 1,0 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2020 MRE)
- Gemeenschappelijke regelingen Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Boxtel, Meierijstad, Vught, Sint-Michielsgestel, Oirschot, Oisterwijk, Nuenen, Son en Breugel.Vestigingsplaats
BoxtelVisie op de verbonden partij
Door de jarenlange uitvoering van de Wsw heeft de WSD expertise opgebouwd voor begeleiding van inwoners met een arbeidsbeperking vanuit de Wsw of Wajong. Met de komst van de Participatiewet zijn gemeenten verantwoordelijk voor de begeleiding van deze doelgroepen en zijn hierbij voor nieuwe uitdagingen komen te staan. De expertise, de instrumenten, het werkgeversnetwerk en de infrastructuur van de WSD vinden wij van betekenis bij de begeleiding en toeleiding van deze doelgroepen naar vormen van werk en/of participatie op de arbeidsmarkt.Gerealiseerd beleid van de verbonden partij
Koers WSD
In juli 2020 heeft het bestuur van de WSD, met inachtneming van de door de raden ingediende zienswijzen, een richtinggevende koers voor de toekomst vastgesteld, namelijk:- de basisdienstverlening van de GR-WSD richt zich op inwoners met een achtergrond Wsw en nieuwe doelgroepen van de Participatiewet
(30-80% loonwaarde);
- ontwikkeling van een WSD-breed expertisecentrum;
- doorontwikkeling van de lokale infrastructuur;
- doorontwikkeling van de plusdiensten.
Bestuur en gemeenten hebben zich geconformeerd aan het break even scenario met een volume van 2.100 doelgroepmedewerkers in 2025.
De vastgestelde koers wordt vertaald naar lokale plannen per gemeente. De coronacrisis heeft dit proces vertraagd.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
Aan de WSD is in 2020 € 3.250.587 bijgedragen. Deze bijdrage is gekoppeld aan een hiertoe bestemde participatie-uitkering van het Rijk.Financiële risico's
In 2020 hebben zich geen tekorten voorgedaan waarop wij zijn aangesproken.
Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2020 was € 30,1 miljoen (31 december 2019 € 27,9 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2020 WSD)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 6,9 miljoen (31 december 2019 € 5,3 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2020 WSD)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2020 was € 4,2 miljoen (2019 € 2,4 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2020 WSD) - Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats
EindhovenVisie van de verbonden partij
Als Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost maken we de samenleving veiliger. Ons doel is om mensen bewust te maken van risico’s in de omgeving. We willen iedereen laten inzien dat incidenten en rampen in veel gevallen voorkomen kunnen worden. Om dat te bereiken kijken we verder dan vandaag. We bereiden ons voor op de toekomst. We leren van het verleden, werken nu aan veiligheid en kennen de risico’s van morgen. We willen dat veiligheid top of mind blijft en iedereen altijd antwoord krijgt op de vraag: ‘Wat kan IK doen voor mijn eigen veiligheid en die van mijn omgeving?’Gerealiseerd beleid van de verbonden partij
Gedrag beïnvloeden
Afgelopen jaar bekeken zij samen met gedragspsychologen hoe ze dit aan konden pakken. En welke middelen daarvoor geschikt waren. Zij testten of de ontwikkelde communicatiemiddelen zorgden voor het gewenste gedrag. Als dat zo blijkt te zijn, dan gaan ze hier in 2021 mee verder.Meer inzet op veiligheid
Kwetsbare bewoners van zorginstellingen hebben vaak hulp nodig om veilig het pand te verlaten bij brand. Vooral ’s nachts als er minder personeel is, is extra hulp welkom.
De VRBZO werkt al langer samen met het projectteam van Blue Jay drone (www.bluejayeindhoven.nl ). Zij zagen beiden wel mogelijkheden om Blue Jay verder te ontwikkelen, zodat deze de gewenste hulp kan bieden. Om de ontwikkeling goed aan te laten sluiten bij de wensen van de zorginstellingen is ook Joriszorg (zorginstelling in de Kempen) aangesloten. Dit is een project om met ondersteuning van een drone een ontruiming in gang te zetten.Effectieve brandbestrijding elektrische voertuigen.
In een elektrisch aangedreven auto zit een batterijpakket van lithium ion-batterijen. Dat zorgt ervoor dat een auto lastig te blussen is als deze in brand staat. Vanwege de samenstelling van de batterijen blijven deze hitte genereren. Koelen lukt dan dus niet voldoende om de brand te stoppen Een fabrikant (Lightyear) gaat nu aanpassingen aanbrengen in het ontwerp van hun nieuwe op zonne-energie aangedreven voertuig. Daarmee worden de blusmogelijkheden door de brandweer meteen in de constructie meegenomen. Gedurende het ontwikkelproces bekijken we samen of en hoe het bedachte ontwerp in de praktijk kan werken.De Omgevingswet
De Omgevingswet heeft als doel om een veilige en gezonde fysieke leefomgeving te creëren. Denk aan het voorkomen van brand of ramp en de aanpak van een crisis. De gemeenten bereiden zich volop voor op de invoering van deze wet. Wij helpen hen om een visie te vormen over een (fysiek) veilige leefomgeving. Zodat ze die in hun omgevingsvisie kunnen opnemen.
Na de omgevingsvisie komt de concrete uitwerking in het omgevingsplan. Hiervoor hebben we met de drie Brabantse Veiligheidsregio’s een Handreiking veilige leefomgeving gemaakt. Daarin zijn de kernwaarden die we voor de visie formuleerden, vertaald naar concrete planregels. Gemeenten kunnen deze opnemen in het omgevingsplan.Coronacrisis
Corona zette dit jaar de hele wereld op z’n kop. Het betekende voor ons een onverwachte uitdaging, omdat Veiligheidsregio’s een grote rol hebben in het weer veilig maken en houden van de samenleving. De coronacrisis in Nederland begon in februari en daarmee had deze ruim 10 maanden van 2020 een grote impact op de samenleving en onze organisatie.
Er waren veel partners betrokken bij het bestrijden van deze crisis. De samenwerking met hen was intensief. Gemeenten, GGD, Defensie, Bevolkingszorg, OM, Politie, GHOR, Marchaussee; ieders inbreng was enorm belangrijk en noodzakelijk. Samen werkten we aan onder andere noodverordeningen, handhavingskaders, bewaken van de zorgcontinuïteit. Ook beantwoordden we nonstop vragen van ondernemers, bewoners en media.Distributiecentrum opgezet
Tijdens het begin van de coronacrisis startte de GHOR met de coördinatie van de persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) op verzoek van de zorginstellingen. Er werd in kaart gebracht wat er beschikbaar was en hoe dat verdeeld moest worden. De vraag naar PBM’s was echter veel groter dan wat er binnen kwam. Halverwege maart bleken de tekorten van de PBM’s zo nijpend dat er een actiecentrum werd ingericht. Het distributiecentrum PBM’s was daarmee een feit.
De taak van het centrum was om PBM’s centraal in te zamelen en te verdelen over de zorginstellingen. De crisisorganisatie van VRBZO nam hierin voor heel Brabant een coördinerende en uitvoerende rol op zich. Als snel werkten hier 15 personen, 7 dagen per week.Intensief brandweerjaar
Op maandag 20 april begon in het natuurgebied De Deurnese Peel een natuurbrand.
Onder andere vliegvuur en zeer lastige weersomstandigheden bemoeilijkten de bestrijding van de brand. Ondanks de inzet van 800 brandweerlieden, met ondersteuning van onder andere defensie met meerdere blushelikopters, is uiteindelijk ruim 700 hectare natuurgebied afgebrand.Repressie
Het jaar 2020 was een bijzonder jaar voor alle brandweermensen in de regio Zuidoost-Brabant. Door de coronacrisis veranderde telkens regels en inzichten, waardoor het waarborgen van de uitruk continu onze aandacht nodig had.Impact van de inzet
Niet alleen grote inzetten hebben indruk gemaakt, maar juist ook de vele kleinere incidenten. Onze hulpverleners werden geconfronteerd met het menselijk leed tijdens reanimaties, woningbranden of ongevallen met soms tragische afloop. De buitengewone omstandigheden vanwege corona maken dat de vaak toch al heftige inzetten nog een extra lading kregen. Het met elkaar verwerken van deze inzetten is ook bijzonder, want elkaar steunen op afstand is lastiger dan iemand een bemoedigende hand op de schouder leggen.Reanimaties
Ondanks de beperkingen door de coronamaatregelen ging de hulpverlening gewoon door. Vooral de reanimatietaak was in het begin best spannend. Kan en mag je iemand reanimeren? Hoe groot is de kans op besmetting voor jezelf? Dilemma’s met veel impact op de brandweercollega’s.Brand treft logistiek centrum in Hapert
Bij de zeer grote brand in een logistiek centrum in Hapert ging het totale complex van 13.000 vierkante meter verloren. Ook een redvoertuig ging verloren en er raakten drie brandweerploegen in nood. Door de enorme inzet van de vele opgeroepen teams waren er gelukkig geen gewonden te betreuren. Ook konden we overslag naar belendende percelen voorkomen. Uniek daarbij was de inzet van drie crashtenders van vliegbasis Eindhoven.Inzet brandweer
Het jaar 2020 stond vooral in het teken van corona. Heeft dit invloed gehad op de inzetten van de brandweer? We hebben de cijfers over de afgelopen 5 jaar bekeken en vergeleken. Op basis daarvan kunnen we het volgende concluderen:- Hoewel de mensen meer thuis zijn gaan werken, had dit geen invloed op het aantal woningbranden.
- Het afnemen van de reisbewegingen leidde ook niet tot minder verkeersongevallen waarbij de brandweer werd ingezet.
- Verder assisteerde de brandweer de ambulance bij o.a. reanimaties. De coronamaatregelen hadden geen impact op het aantal inzetten.
Opvallend voor 2020: vooral in de maanden april en mei waren er meer natuurbranden dan andere jaren. Dit werd veroorzaakt door de langdurige droogte in combinatie met wind.
Regionale bluswaterdekking
De aanpassing van de Drinkwaterwet zorgt ervoor dat het waterleidingnet de komende jaren verandert. Er komen dunnere waterleidingen en minder brandkranen. Dat betekent voor de brandweer een verminderde bluswaterdekking. Het afgelopen jaar hebben we concrete stappen gezet om ons daarop voor te bereiden.Blijvend leren om veiligheid te vergroten
We zijn een lerende organisatie en willen de bestrijding van incidenten en crises steeds verbeteren. Op die manier maken we het dagelijks leven voor burgers en eigen personeel steeds veiliger.
Het team Lerend Vermogen onderzoekt incidenten die impact hebben gehad op de maatschappij of op de eigen organisatie. Zij bekijken welke zaken verbeterd kunnen worden in de voorbereiding, uitvoering of afstemming.Succesvolle werving brandweervrijwilligers
In 2020 startten we de tweede wervingscampagne voor brandweervrijwilligers, midden in de coronacrisis. Desondanks heeft ook deze wervingsperiode weer veel enthousiaste en gemotiveerde aspirant-brandweervrijwilligers opgeleverd. Maar liefst 128 mensen lieten hun interesse in de vrijwillige brandweer blijken. De organisatie van informatiebijeenkomsten was een grote uitdaging. Met livestreams op het Regionaal opleidingscentrum hebben we ruim 100 geïnteresseerden alsnog kunnen vertellen wat het betekent om brandweervrijwilliger te worden. Uiteindelijk hebben we 45 sollicitaties ontvangen en zijn 29 vrijwilligers bij diverse posten aangesteld.Brandweeropleidingen
De vraag naar opleidingen was afgelopen jaar aanzienlijk groter dan de jaren hiervoor. Dit kwam door de extra werving van vrijwilligers, de doorgroei van collega’s en de verhoogde certificeringseisen voor brandweerpersoneel.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:
In 2020 is € 1.349.000 bijgedragen aan de VRBZO.
(bron: jaarrekening 2020 )Financiële risico's:
In 2020 hebben zich geen tekorten voorgedaan waarop wij zijn aangesproken.
Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2020 bedraagt € 2,5 miljoen (31 december 2019 € 6,9 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2020 VRBZO)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 39,5 miljoen (31 december 2019 € 39,5 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2020 VRBZO)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat over 2020 was € 0,3 miljoen (2019 € 0,6 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2020 VRBZO) - Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn 21 gemeenten in Brabant ZuidoostVestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De GGD Brabant-Zuidoost draagt bij aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners van het samenwerkingsgebied door uitvoering van de programma's publieke gezondheid en de ambulancezorg. Het ontwikkelen en in stand houden van een gezondheidsdienst is verankerd in de Wet Publieke Gezondheid.Gerealiseerd beleid van de verbonden partij
Voor de GGD zijn de afspraken die in 2016 en 2017 gemaakt zijn tussen de vier grote gemeenschappelijke regelingen (4 GR'en) en onze gemeenten wat betreft de planning en control kaderstellend. Het algemeen Bestuur heeft deze uitgangspunten bekrachtigd. Deze zijn leidend ook voor deze jaarverslaglegging.
In 2018 heeft het algemeen bestuur van de GGD Brabant Zuidoost (GGD) een bestuursopdracht aan de directeur van de GGD gegeven om te komen tot een stabiele en wendbare organisatie. Deze bestuursopdracht is uitgewerkt. In augustus 2019 heeft het algemeen bestuur van de GGD daarmee ingestemd. De uitwerking van de bestuursopdracht heeft twee belangrijke onderdelen: het verbeteren van de bedrijfsvoering van de GGD en de integratie van de jeugdgezondheidszorg 0-4 (JGZ) binnen de GGD. De uitwerking van de bestuursopdracht heeft op sommige onderdelen vertraging opgelopen als gevolg van Covid-19.
De uitwerking van de bestuursopdracht heeft in 2020 geleid tot:- De JGZ 0-4 is als gemeenschappelijke taak bij de GGD ondergebracht, zodat per 1 januari 2021 er sprake is van een doorgaande lijn JGZ 0-18 jaar;
- Aanpassing van de berekening van de inwonersbijdrage voor de uitvoering van het programma publieke gezondheid: vanaf 2021 wordt rekening gehouden met mutaties in inwonersaantallen.
- In 2020 is een eenmalige kapitaalinjectie aan de GGD verstrekt van 1 euro per inwoner opdat de GGD zijn organisatie en bedrijfsvoering kan verbeteren.
Daarnaast waren er belangrijke ontwikkelingen:
- Corona bestrijding (testen, broncontactonderzoek, vaccineren, informeren publiek en professionals).
- Het borgen van publieke gezondheid in de omgevingsvisies en omgevingsplannen van gemeenten.
- Optimaal inzetten van Jeugdgezondheidszorg (JGZ) als collectieve basisvoorziening in de jeugdzorgketen en in het sociale domein.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
In 2020 waren de lasten € 588.267 (2019 € 537.111) voor de gemeenschappelijke taken van de GGD. Dit is inclusief een vergoeding van de huurkosten voor Best Wijzer van € 31.507 en een éénmalige bijdrage van € 29.778 als gevolg van de bestuursopdracht.
(bron: jaarrekening 2020)Financiële risico's:
In 2020 zijn uitgaven bij de GGD vanwege Covid-19 aanzienlijk hoger geweest dan geraamd. De GGD is door het rijk gecompenseerd voor de extra uitgaven. Er is daarmee geen extra financieel risico ontstaan vanwege Covid-19.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2020 was € 4,4 miljoen (31 december 2019 € 2,9 miljoen) .(bron: voorlopige jaarrekening 2020 GGD)
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 30,8 miljoen (31 december 2019 € 14,9 miljoen).(bron: voorlopige jaarrekening 2020 GGD)
Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat in 2020 was € 940.000 (in 2019 € 213.000)(bron: voorlopige jaarrekening 2020 GGD)
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers:
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats:
EindhovenVisie op de verbonden partij
Het is een gemeenschappelijke regeling van Provincie Noord-Brabant en 21 gemeenten. De dienst heeft de juridische vorm van een openbaar lichaam op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De omgevingsdiensten zijn opgericht, op basis van afspraken tussen Rijk, IPO en VNG, om de kwaliteit van de vergunningverlening aan bedrijven en het toezicht op deze (milieu)vergunningen en handhaving te verhogen. De omgevingsdienst is in eerste instantie een uitvoeringsorganisatie. De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) is opgericht op 31 januari 2013. De ODZOB is de uitvoeringsorganisatie van een aantal gemeenten (ambtelijk adviseur van het bevoegd gezag). Daarnaast biedt zij op verzoek van de deelnemers ook ondersteuning op het gebied van beleid en innovatie.
Gerealiseerd beleid van de verbonden partij
Gemeente Best heeft zoals alle deelnemers voor 2020 een individueel werkprogramma aan de ODZOB opgedragen. De ODZOB heeft dit overeenkomstig uitgevoerd en over de uitvoering van dit werkprogramma en de daarin opgenomen VTH-taken een inhoudelijke jaarverslag opgesteld. De belangrijkste/ opvallendste punten daarin zijn:Implementatie Regionaal Operationeel Kader vergunningverlening:
In 2020 is het ROK VV vastgesteld waarin het risicogericht beoordelen van aanvragen en het actualiseren van de vergunningvoorschriften is verankerd. Voor de gemeente heeft het zowel inhoudelijk als financieel geen grote gevolgen omdat de ‘nieuwe’ werkwijze niet wijzigt met de werkwijze die voorheen plaatsvond. Het ROK-VV vormt het raamwerk voor het meerjaren-uitvoeringsprogramma van de ODZOB voor 2018-2021.
In het ROK-VV is het toets niveau vastgelegd voor aanvragen i.r.t. de risico’s per thema (o.a. externe veiligheid, geluid geur, etc) die binnen het bedrijf aanwezig zijn. Tevens wordt de bestuurlijke gevoeligheid, maatschappelijke complexiteit en het lokale beleid meegenomen in de beoordeling.Transitie veehouderij:
De transitie van de veehouderij in Brabant brengt veel VTH werkzaamheden in de komende jaren. In 2020 is door de 3 Brabantse omgevingsdiensten gewerkt aan de maatregelen uit het rapport ‘Meer dan de som der delen’ van Taskforce veehouderij 1.0. Per maatregel zijn in 2020 notities opgesteld op welke wijze de uitvoering van VTH taken kan worden aangepast om daarmee de werkprocessen te verbeteren en te komen tot een risicogerichte aanpak. De maatregelen zijn in concept gereed en worden voorjaar 2021 gedeeld met adviseurs, gemeenten, provincie en GGD. Aansluitend vindt daadwerkelijke uitrol plaats bij de agrarische VTH taken.Toezicht industrieel:
2020 was het jaar waarin de ODZOB het toezicht industrieel op basis van het Regionaal Operationeel Kader Milieutoezicht (ROK) heeft uitgevoerd. Het ROK is door de regio in 2018 vastgesteld en geeft op een andere manier invulling aan het milieutoezicht. De omslag naar de werkwijze conform het ROK is een uitdaging gebleken. Deze systematiek van werken brengt met zich mee dat meer dan voorheen tijd wordt gestoken in het voorbereiden van waar het toezicht zich op moet richten en hoe dit wordt uitgevoerd. Hieraan is invulling gegeven door het voorbereiden en opstellen van zogenaamde toezichtplannen. Het toezicht binnen de ROK-systematiek beslaat drie onderdelen.
-Signalen, klachten en meldingen
-Projectmatige aanpak prioriteiten en thema’s
-Programmatisch toezicht bij branchesToezicht asbest:
Eind 2020 is gestart met een verbeterde werkwijze asbesttoezicht. Deze werkwijze, die inzet op informatie- en risicogestuurd asbesttoezicht, is met een regionale werkgroep opgesteld en afgestemd. Met deze werkwijze worden de regionale en bovenregionale asbestproblemen slimmer en efficiënter aangepakt, met als uiteindelijk resultaat een gezondere leefomgeving en betere werkomstandigheden voor asbestwerknemers.Inrichtingenbestand (bedrijvenbestand):
In 2020 zijn diverse handelingen uitgevoerd om de kwaliteit van het inrichtingenbestand van de ODZOB te verbeteren:
-Basis inrichtingenbestand op orde brengen d.m.v. het importeren van inrichtingsbestanden van de gemeenten en aanvullingen uit het nationaal handelsregister van de KVK.
-Verrijking van de inrichtingsgegevens, vullen SBI codes en koppelen aan KVK en BAG.
-Ontdubbelingen.
-Gevelcontroles in twaalf gemeenten waaronder gemeente Best.
-Ontwikkeling methode voor data-analyse.
-Ontwikkeling VIA (Van Inrichting naar Activiteit) ter voorbereiding op de Omgevingswet.PFAS:
PFAS is een verzamelnaam en staat voor poly- en perfluoroalkylstoffen. Voorbeelden van PFAS zijn GenX, PFOA en PFOS. Deze stoffen kunnen een nadelige invloed hebben op gezondheid en milieu. PFAS zijn in veel producten toegepast. Daardoor, en door emissies en incidenten, zijn deze stoffen in het milieu terechtgekomen en zitten nu onder andere in de bodem, in bagger en in het oppervlaktewater. In Brabant hebben de gemeenten en de drie Omgevingsdiensten samengewerkt, waarbij in 2019 na zorgvuldig onderzoek lokale achtergrondwaarden voor PFAS in de bodem zijn bepaald.
Omdat het met het vaststellen van deze lokale normen nog steeds niet mogelijk was om grond te verzetten op basis van de gemeentelijke bodemkwaliteitskaart, is er in 2020 een vervolg aan het project gegeven. Inmiddels is er een Bodemkwaliteitskaart PFAS Noord Brabant voor de deelnemende gemeenten opgesteld.Regionale samenwerking Omgevingswet en implementatie VTH-systeem:
De ODZOB bereidt zich intensief voor op de Omgevingswet samen met alle deelnemers en de regio. Vanuit de bestuursopdracht heeft de ODZOB afgelopen jaar:- De ambities verkend bij de gemeenten, zodat ze weten wat er speelt en waar ze kunnen ondersteunen
- Een advies opgesteld over de Bruidsschat
- Intern nieuwe werkprocessen (incl. producten/standaarden/sjablonen) ontworpen en in regionaal verband interbestuurlijke ketenprocessen ontworpen voor voorfase, vergunningverlening en meldingen
- Een eerste voorzet voor een nieuwe PDC (productencatalogus) opgesteld en input geleverd voor een regionale PDC
- Gewerkt aan de transitie bodemtaken (van provincie naar gemeenten)
- Zich voorbereid op de komst van de Aanvullingswet Geluid
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:
De totale bijdrage in 2020 is € 535.000.Financiële risico's:
In 2020 hebben zich geen tekorten voorgedaan waarop wij zijn aangesproken.Eig en vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2020 bedroeg € 2,4 miljoen (per 31 december 2019 € 2,4 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2020 ODZOB)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 4,5 miljoen (31 december 2019 € 3,4 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2020 ODZOB)Financieel resultaat
Het resultaat over 2019 was € 0,4 miljoen (in 2019 € 0,9 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2020 ODZOB)
Vennootschappen en corporaties
- Vennootschappen en corporaties Brainport Development N.V.
Brainport Development N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap.Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Eindhoven, Veldhoven, Helmond, MRE, Stichting Brainport.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De gemeente Best participeert in de vennootschap (als aandeelhouder en financier) én in de stichting Brainport (bestuurlijk). Hiermee levert de gemeente een bijdrage aan de (regionale) doelstellingen zoals die zijn geformuleerd in het kader van het uitvoeringsprogramma Brainport 2020: excelleren als Europese toptechnologieregio. Het hogere doel hierbij was het verbeteren van de concurrentiekracht en het verkrijgen van concurrentievoordelen ('competitive advantages') van onze regio, een en ander in het licht van de doelstellingen die zijn geformuleerd in programma 4, Economische Zaken.Op 30 mei 2016 heeft de raad van Best besloten ook in 2017-2020 (financieel) te blijven participeren in de vennootschap en de bijdrage bovendien te intensiveren. Hiermee kan Brainport Development uitvoering geven aan de herijkte strategie 'Brainport Next Generation' en het meerjarenplan 2017-2020.
Gerealiseerd beleid van de verbonden partij
De strategie voor Brainport is geactualiseerd en is bekend als "Brainport Next Generation". Kort gezegd komt de herijkte strategie neer op het inzetten op zes maatschappelijke thema’s (de ‘Grand Challenges’) die een extra impuls kunnen geven als ‘driver’ van economische groei in Brainport. De thema’s zijn: ‘Health’, ‘Mobility’, ‘Energy’, ‘Food’, ‘Safety & security’ en ‘Inclusive society’. Toptechnologie is daarbij geen doel op zich meer, maar een middel om in te spelen op deze Grand Challenges en zo ook economische voorspoed te bewerkstelligen.Deze strategie vormt de basis van de jaarplannen van de vennootschap. In het jaarplan 2019 is veel aandacht uitgegaan naar de uitwerking van de afspraken van de Regiodeal Brainport Eindhoven (korte termijn), alsmede bij het verzilveren van het meerjarig commitment dat Rijk, provincie Noord-Brabant en regio zijn overeengekomen in de Brainport Nationale Actieagenda (middellange en lange termijn).
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De bijdrage in 2019 aan de vennootschap was € 180.000, en, via de MRE inwonersbijdrage € 73.117.
Het maatschappelijk kapitaal bedroeg per 31 december 2016 € 224.056 verdeeld in 14.865 aandelen A en 14.865 aandelen B, elk nominaal groot € 7,57. Hiervan zijn geplaatst en volgestort 3.112 aandelen A en 3.112 aandelen B. De gemeente beschikt over 2,23% van de aandelen.
(bron: jaarrekening 2019)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen bedroeg per 31 december 2020 € 3,3 miljoen (per 31 december 2019 € 3,3 miljoen).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport NV 2020Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 3,6 miljoen (31 december 2019 € 2,3 miljoen).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport NV 2020Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat na belasting was in 2020 € 21.000 (in 2019 € 2.000).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport NV 2020 - Vennootschappen en corporaties N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De staat is 50% aandeelhouder, decentrale overheden zijn voor de overige 50% aandeelhouder.Vestigingsplaats
Den HaagVisie op de verbonden partij
De BNG Bank N.V. (BNG) richt haar financiële dienstverlening specifiek op de taken van de (decentrale) overheid en instellingen voor het maatschappelijk belang. Daarnaast wordt rekening gehouden met de specifieke financiële inrichting van de (decentrale) overheid. Voordelen hiervan zijn dat de bankfunctie aansluit op de specifieke overheidsregels. Hierdoor kan efficiënt en doelmatig worden gebankierd.Gerealiseerd beleid van de verbonden partij
In 2020 heeft BNG Bank haar strategie aangescherpt. Op basis van haar purpose ‘gedreven door maatschappelijke impact’ kiest de bank ervoor om zich exclusief te richten op de publieke sector. Daarbij ligt de focus op vier Sustainable Development Goals (SDG’s) waarmee de bank samen met publieke klanten het verschil wil maken:
- goede gezondheid en welzijn (SDG 3)
- kwaliteitsonderwijs (SDG 4)
- betaalbare duurzame energie (SDG 7)
- duurzame steden en gemeenschappen (SDG 11)(bron: persbericht jaarcijfers 2020 BNG Bank NV)
Financieel belang in de verbonden partij
Per ultimo 2005 zijn er 55.690.720 aandelen uitgegeven, waarvan er 24.570 in bezit zijn van de gemeente. Deze aandelen hebben een nominale waarde van € 61.425. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. In 2020 is een dividenduitkering van € 31.000 ontvangen.
(bron: jaarrekening 2020)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2020 was € 5.097 miljoen (31-12-2019 € 4.887 miljoen).
(bron: persbericht jaarcijfers 2020 BNG Bank NV)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 155.262 miljoen (31 december 2019 € 144.802 miljoen).(bron: persbericht jaarcijfers 2020 BNG Bank NV)
Financieel resultaat van de verbonden partij
De BNG realiseerde over 2020 een nettowinst na belastingen van € 221 miljoen (€ 163 miljoen over 2019).
(bron: persbericht jaarcijfers 2020 BNG Bank NV) - Vennootschappen en corporaties Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De provincie Noord Brabant is voor 30% aandeelhouder, overige aandelen zijn in handen van de gemeenten.Plaats vestiging
's-HertogenboschVisie op de verbonden partij
De klanten continue voorzien van zuiver en veilig drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.Gerealiseerd beleid van de verbonden partij*
Het verslagjaar 2019 wordt afgesloten met een positief resultaat van 29,5 miljoen euro, dat conform het in 2018 door de aandeelhouders vastgestelde financieel beleid wordt toegevoegd aan de Algemene Reserve. Hoofdelementen van dit financieel beleid zijn het handhaven van een toereikend weerstandsvermogen in combinatie met een restrictief tarievenbeleid. Dit toereikend weerstandsvermogen stelt ons in staat de in de komende jaren toenemende investeringen financierbaar te houden en risico’s die samenhangen met veranderende klimatologische omstandigheden te kunnen dragen. Onder het eerder vermelde restrictieve tarievenbeleid verstaan we een tariefontwikkeling die zo mogelijk stabiel is in de komende jaren, maar die in elk geval gemaximeerd is op de geldende inflatiecijfers. Dit beleid is gunstig voor onze huidige klanten, want bij effectuering hiervan is in reële zin sprake van een dalende of in het uiterste geval gelijkblijvende drinkwaternota. In 2019 zijn de variabele tarieven voor onze huishoudelijke klanten gelijk gebleven ten opzichte van 2018. De inflatie over 2019 bedroeg 2,6%. In reële termen betekende dit voor onze klanten dus een dalende waterrekening.
(Bron: jaarverslag 2019 Brabant Water N.V.)Financieel belang
Het maatschappelijk kapitaal bestaat uit 10.000.000 aandelen van € 0,10 nominaal, waarvan 2.779.595 zijn gestort. In totaal zijn 1.902.279 aandelen in bezit van gemeenten, waarvan 25.878 van de gemeente Best. 877.316 aandelen zijn in bezit van de provincie Noord-Brabant.Eigen vermogen*
Het eigen vermogen per 31 december 2019 was € 665 miljoen (per 31 december 2018 € 636 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2019 Brabant Water N.V.)Vreemd vermogen*
Het vreemd vermogen per 31 december 2019 was € 480 miljoen (per 31 december 2018 € 457 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2019 Brabant Water N.V.)Financieel resultaat*
Het resultaat na belastingen was in 2019 € 29,5 miljoen (in 2018 € 26,8 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2019 Brabant Water N.V.)* Van Brabant Water N.V. komt het jaarverslag 2020 pas beschikbaar na afronding van onze jaarrekening. Om deze reden worden in deze jaarrekening de financiële gegevens van verslagjaar 2019 opgenomen.
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Rechtsvorm
StichtingDeelnemers
21 gemeenten van de provincie Noord-Brabant.Plaats vestiging
Helmond.Visie op de verbonden partij
De stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (VHHBZO) is een netwerksamenwerking tussen partners uit de straf- en zorgketen en gemeenten. In de Veiligheidshuizen werken partners samen om te komen tot een integrale, keten-overstijgende, aanpak van (potentieel) criminele of ernstig overlast veroorzakende personen of systemen, waarachter een complexe problematiek schuilgaat. Hiermee wordt voorkomen dat partner-organisaties ieder slechts een gedeelte van de problematiek aanpakken en-of langs elkaar heen werken. De samenwerking in de Veiligheidshuizen richt zich op het oplossen van vraagstukken met een complexe, meervoudige problematiek in zo'n kort mogelijke tijd.Gerealiseerd beleid van de verbonden partij
In 2020 zijn er twee zorgcasussen neergelegd bij het zorg en veiligheidshuis voor procesregie.Het beleid ‘Aanpak voorkomen escalatie’ is sinds 2020 ingebed in onze gemeente. Casussen worden steeds beter gestroomlijnd en geëvalueerd. Er wordt steeds beter benoemt wat het zorgniveau is en er vindt betere registratie plaats.Financieel belang
In 2020 is € 7.000 bijgedragen aan de VHHBZO.
(Bron: jaarrekening 2020)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2020 bedraagt € 91.000 (per 31 december 2019: €110.000).
(Bron: concept-jaarrekening 2020 VHHBZO)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 bedraagt € 279.000 (per 31 december 2019: € 195.000).
(Bron: concept-jaarrekening 2020 VHHBZO)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het netto resultaat in 2020 was -/- € 20.000 nadelig (in 2019 € 75.000).
(Bron: jaarrekening 2020 VHHBZO)