Milieu

Milieu

Beleid Milieu

Wat wilden we bereiken?

Effect indicator

Streven

Resultaat over 2020

Bron

Wat hebben we daarvoor in 2020 gedaan?

Een energieneutrale en afvalloze gemeente

(beleidsplan energie-en materiaaltransitie)

Aandeel duurzame energie (DE).

Dit wordt gemeten door twee factoren uitgedrukt in Terra Joules (TJ):
1) het totale verbruik van energie van elektriciteit en warmte*;
2) hoeveelheid energie die duurzaam is opgewekt.
*  Elektriciteit die gebruikt wordt voor het opladen van elektrische auto's (FEV's) is hier niet in meegenomen.

2020: 14%
2023: 16%.
2030: 32% (EU)

Deze streefpercentages zijn vastgesteld aan de hand van (inter)nationale doelstellingen.
Het minimale streefpercentage betreft de totale hoeveelheid gebruikte energie in Best die duurzaam is opgewekt.

2020
(voorlopige cijfers)
Verbruik: onbekend
DE opwek: onbekend
aandeel zon: 77 TJ (schatting)
% DE: onbekend

2019
(voorlopige cijfers)
Verbruik: 1659 TJ
DE opwek: onbekend
aandeel zon: 49 TJ
% DE: onbekend

2018

Verbruik: 1688 TJ
DE opwek: 95 TJ
aandeel zon: 27 TJ
% DE: 5,6%

2017
Verbruik: 1663 TJ
DE opwek: 75 TJ
aandeel zon: 16 TJ
% DE: 4,5%

2016 *

Verbruik: 1676 TJ
DE opwek: 73 TJ, aandeel zon: 10 TJ
% DE: 4,4%

Jaarlijks wordt data met terugwerkende kracht aangepast, daardoor kunnen getallen van voorgaande jaren afwijken.

*De duurzame energie opwek wordt voor een deel landelijk toegekend (bijvoorbeeld biomassaketels bedrijven). Daarnaast is er sinds 2016 een wijziging in de beschikbare bronnen voor de berekening van de duurzame energie opwek. Dit heeft invloed op de totale DE opwek en dus ook op het aandeel duurzame energie .

1. Klimaatwet
2. Klimaatakkoord
3. Energieakkoord
4. klimaatmonitor

Het aandeel duurzame energie stijgt licht. Met name in het aandeel zonne-energie zien we een grote stijging in de voorlopige cijfers over 2019 en 2020.

Dit zijn de uitgevoerde maatregelen om duurzaamheid te stimuleren bij bijvoorbeeld burgers, bedrijven en maatschappelijke instellingen:

  • SDE+ aanvragen bij bedrijven zijn opgevolgd om tot realisatie te komen van zon op dak;
  • De Groene Zone is verlengd;
  • Subsidie Best Duurzaam;
  • RREW subsidie aangevraagd om energiebesparing bij inwoners te stimuleren in 2021;
  • Nieuwe overeenkomst voor het plaatsen van laadpalen aangegaan.

Uitgevoerde maatregelen om duurzaamheid in de eigen organisatie te bevorderen:

  • Met de afronding van het traject voor de nieuwe klimaatinstallatie en de plaatsing van zonnepanelen, is het energielabel van het gemeentehuis verbeterd van label E naar label A.
  • We hebben een plan opgesteld om evenementen te verduurzamen. Dit is nog niet in praktijk gebracht door de coronacrisis.
  • Op het dak van de sporthal is een tweede lichting zonnepanelen geplaatst.

Daarnaast zijn er plannen ontwikkeld die voorwaardenscheppend zijn om tot realisatie van (grootschalige) duurzame energieopwekking te komen. Het gaat om de onderstaande plannen.

  • De visie Duurzame Energie opwekking buitengebied Best is in november door de gemeenteraad vastgesteld. Deze visie geeft de locaties weer, waar grootschalige energieopwekking in het buitengebied van Best plaats kan vinden en onder welke voorwaarden. Daarbij stelde de gemeenteraad ook vast dat er tot 2026 voor 20 hectaren aan zonnevelden gerealiseerd kunnen worden.
  • Regionale Energie Strategie (RES): het concept RES is vastgesteld door het college van BenW. Daarna is het vervolg naar RES 1.0 opgestart.
  • Warmtetransitieplannen: de startnotitie Transitie Visie Warmte (TVW) is vastgesteld door de gemeenteraad.
  • Er vonden meerdere bijeenkomsten met de Taskforce plaats waarin de roadmap behandeld is.
  • We besloten om het warmteproject bij de reconstructie in Naastenbest niet uit te voeren.

Omvang hoeveelheid restafval in kg per inwoner

  • maximaal 100 kg per inwoner restafval in 2020
  • maximaal 30 kg restafval per inwoner in 2024

2020: 112 kg
2019 :80,5 kg
2018 : 82 kg
2017 : 173
2016 : 209,95 kg

Jaarrapportage afvalverwerker

Op basis van de evaluatie in 2019 is per 1 januari 2020 een aantal wijzigingen aangebracht in het nieuwe afval inzamelsysteem. Door het wijzigen van de restafvalinzameling (een 140 liter container in plaats van een 40 liter afvalemmer)  kregen inwoners meer ruimte voor hun restafval. Zoals verwacht is de hoeveelheid restafval hierdoor toegenomen. De vervuiling in het PMD afval nam wel af en daarmee ook de afkeur van het PMD.

Op de milieustraat is het aantal gratis bezoeken van twee keer 0,5 m3 verhoogt naar vier gratis bezoeken van maximaal 2 m3.

Ook de coronacrisis droeg bij aan de verhoging van het aanbod van afval.

We hebben aanpassingen doorgevoerd op de milieustraat. Toezicht en controle op de toegang tot de milieustraat en bij het aanbieden van afval is verbeterd. Ook is eind 2020 afscheid genomen van Ergon en zijn de taken overgedragen aan WSD. Vanaf januari 2021 verzorgt WSD de personele bezetting op de milieustraat.

De milieustraat functioneert primair als grondstofinzameling. Vanwege de  bovenstaande organisatorische aanpassing deden we geen verder onderzoek naar een doorontwikkeling van de milieustraat als grondstofverzamelpunt.

Er is een oriëntatie gestart naar de mogelijke samenwerking met de milieustraat van gemeente Oirschot.

Een goed fysiek leefmilieu  

Milieubeleidsplan , verlengd tot inwerkingtreding Omgevingswet
(vaststelling Omgevingsvisie)

De concentratie van (ultra)fijnstof, stikstofdioxide en roet

< wettelijke norm

2020 : voldaan
2019 : voldaan
2018: voldaan
2017 : voldaan

Kaart NSL
Evidence based CROW Solve maatregelenmix

'Uitvoeringsprogramma-lucht-2015-2020'
We voerden het lokale luchtbeleid uit. Samen met de generieke maatregelen uit het landelijk beleid verminderde de berekende lokale emissie van NO2 en fijnstof.

De maatregelen die we troffen met een direct of indirect positief effect op de luchtkwaliteit zijn onder andere:

  • De maatregelen genoemd bij het programma Verkeer en bij het beleidsveld Duurzaamheid met betrekking tot uitbreiding fietsinfrastructuur en laadpalennetwerk.
  • De ondertekening van het Schone Lucht Akkoord. Dit is een samenwerking tussen diverse overheidsinstanties. Het gezamenlijk doel is om in 2030 minimaal 50% gezondheidswinst te realiseren ten opzichte van 2016.

Naast het berekenen geeft het meten van concentraties lucht verontreinigende stoffen, een beter inzicht in de luchtkwaliteit.

  • De drie meetboxen (AiREAS) plaatsten we nog niet. Dit liep vertraging op bij de kennispartners RIVM en IRAS.
  • We verleenden subsidie aan Best Duurzaam als bijdrage voor de aanschaf van fijnstofmeters. Dit levert op meer locaties meetresultaten op.

We toetsten ruimtelijke en infrastructurele initiatieven aan de Handreiking luchtkwaliteit gevoelige bestemmingen Noord-Brabant .
Hiermee voorkwamen we nieuwe huisvesting van kwetsbare groepen (kinderen, zieken en senioren) op locaties langs hele drukke wegen. Bij uitbreiding op bestaande locaties langs de snelweg bereikten we met behulp van een advies van de GGD de best mogelijke situatie.

Aantal woningen en  geluidgevoelige bestemmingen met een te hoog  binnenniveau door geluid van wegverkeer, railverkeer, luchtvaart en  industrie

in 2021 2 016
door lokale bronnen

(gegevens 1x per 5 jaar beschikbaar; in jaarrekening 2022

2020: -
2019: -
2018: -
2017: -
2016: 2011

Geluidbelasting-kaarten/tabel geluidgehinderden. Raadplegen op:
Verordeningen en beleid

We voerden het Programma Geluid 2018-2023 uit.

De maatregelen die we troffen met een direct of indirect positief effect op de geluidkwaliteit zijn onder andere:

  • Maatregelen voor het stimuleren van ander vervoer, zoals genoemd bij Programma Verkeer.
  • Aanpassing naar een stiller wegdek op de Mosselaarweg, Broomsedijk en deel St. Annaweg.
  • De keuze om stiller wegdek op een deel van de Oirschotseweg te gaan leggen en op een deel de snelheid te verlagen naar 30 km/uur.
  • Dankzij maatwerk bleef de cumulatieve geluidbelasting van de bedrijven op de industrieterreinen binnen de 50 dB(A) contour.
  • We toetsten nieuwbouw aan het 'hogere waarde' beleid. Indien nodig stonden we hogere grenswaarden toe op gevels van woningen. Dit gebeurde onder voorwaarden dat de leefkwaliteit in woningen en buitenruimte/tuin goed is.

We monitorden met metingen de geluidbelasting in Zuidoost Best. Na acht jaar meten was dit de laatste keer. Het bewonersoverleg hebben we daarover geïnformeerd.

In verband met de verplichte jaarlijkse milieuverslaglegging (artikel 21.1 Wet milieubeheer) staan onderstaande cijfers gerapporteerd:

Aantal ingekomen aanvragen omgevingsvergunning milieu

6

Aantal beschikkingen omgevingsvergunning milieu

3

Aantal beschikkingen met termijnoverschrijding 

0

Aantal omgevingsvergunningen beperkte milieutoets

2

Aantal omgevingsvergunningen milieu neutraal wijzigen

2

Aantal ingetrokken omgevingsvergunningen milieu

2

Aantal ingekomen meldingen Activiteitenbesluit

32

Waarvan meldingen voor gemeentelijke inrichtingen

0

Aantal maatwerkprocedures

5

Meldingen bodem energiesystemen

19

Aantal besluiten tot het opleggen van hogere geluidsgrenswaarden

8

Deze pagina is gebouwd op 06/29/2021 12:05:03 met de export van 06/29/2021 11:53:45