Verkeer en openbare ruimte

Verkeer / Parkeren

Beleid Verkeer / Parkeren

Wat wilden we bereiken?

Effect indicator

Streven

Resultaat over 2020

Bron

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2020?

Het versterken van de bereikbaarheid van economische locaties en (woon)voorzieningen
(Bron: Bestse mobiliteitsaanpak)

Geen

-

-

Aanname: actief participeren in relevante overleggen leidt tot het gewenste maatschappelijk effect.

  • Samen met regionale partners participeerden we in diverse regionale projecten en trajecten. Bijvoorbeeld bij de Bereikbaarheidsagenda, waaronder het netwerk van regionale mobiliteitshubs en de voorbereiding van de fietsroute Pendelweg. Maar ook de Smartwayz.nl-projecten, InnovA58, de vervolgstappen in het kader van de probleemanalyse naar de A2/N2-A50 en de realisatie van de Wegenstructuur Brainport Park.
  • We hebben ingezet op het voorbereiden van besluitvorming over het Bestse gedeelte van de snelfietsroutes. Voor de route Tilburg-Eindhoven-Beek en Donk (F58 Wilhelminakanaal-route) is een verkennende tracéstudie gestart. Ook is onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden op de locatie waar de snelle fietsroutes samenkomen, namelijk de brug over het Wilhelminakanaal ter hoogte van de Eindhovenseweg-Zuid. De voorbereiding van de snelfietsroute Den Bosch-Eindhoven (F2) is vertraagd.

Het leveren van een grotere bijdrage aan kwaliteit van de leefomgeving voor nu en in de toekomst.
(Bron: Bestse mobiliteitsaanpak)

Er is geen overkoepelende effect indicator voor de totale bijdrage aan de kwaliteit van de leefomgeving.

Voor verkeersveiligheid wordt de provinciale doelstelling voor 0 verkeersdoden gevolgd.

-

0 verkeersdoden per jaar

(gegevens zijn beschikbaar in de jaarrekening 2021)

--

2020: 2 doden*
2019: 3 doden
2018: 3 doden
* De cijfers over 2020 zijn niet definitief.

BLIQ - verkeersveiligheids-rapportage 2015 t/m Q2 2020

  • Samen met partners hebben we blijvend ingezet op gedragsbeïnvloeding om de verkeersveiligheid te bevorderen door bijvoorbeeld het Brabants VerkeersveiligheidsLabel (BVL). Door de coronamaatregelen voerden we minder acties uit dan oorspronkelijk gepland.
  • Er vond geen reguliere communicatie plaats over de snelheidscontroles die de regionale politie in Best uitvoerde. Er is alleen reactief gecommuniceerd naar aanleiding van vragen.
  • Dit jaar realiseerden we in de Trompstraat een schoolzone. Er is gebruik gemaakt van de mogelijkheid om zoveel mogelijk werk-met-werk te maken.
  • Er zijn stappen gezet in de voorbereiding van de herinrichting van de Oirschotseweg-Hoofdstraat (tussen het Kerkhofpad en de Ringweg). Ondanks de coronamaatregelen is het gelukt om bewoners en andere belangstellenden te betrekken bij de voorbereiding.
  • We blijven inzetten op het terugdringen van de overlast van rijkswegen. Dit doen we met name door het onderwerp te agenderen in het kader van lopende MIRT-onderzoeken. Door de algemene snelheidsverlaging op snelwegen (naar 100 km/u in de dag- en vroege avondperiode) is een grote bijdrage aan het doel behaald.
  • De Nota Parkeernormen is niet geactualiseerd vanwege andere prioriteiten. Dit voeren we uit in 2021.

Het leveren van een bijdrage aan een toegankelijke omgeving voor iedereen.
(Bron: Bestse mobiliteitsaanpak)

Het aandeel toegankelijke bushalten in Best (uitgezonderd buurtbushalten).

80 % in 2020
(gegevens zijn beschikbaar in de jaarrekening 2020)

2020: 90%
2019: 77%
2018: 77%

Gemeente Best

  • Een bijdrage aan een toegankelijke omgeving namen we mee in de reguliere werkzaamheden. Een voorbeeld is het realiseren van op- en afritten voor onder andere rolstoelgebruikers en scootmobielen.
  • Realisatie van toegankelijke bushalten aan de Oirschotseweg, De Maas en De Dieze.
Deze pagina is gebouwd op 06/29/2021 12:05:03 met de export van 06/29/2021 11:53:45