Programma's

Onderwijs

Beleid Onderwijs

Wat wilden we bereiken?

Effect indicator

Streven

Resultaat over 2020

Bron

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2020?

Jongeren bereiden zich goed voor op participatie in de samenleving.

(Beleidsakkoord 2018 - 2022 en Notitie Integraal Sociaal Domein)

% van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.

<1,5 % in schooljaar 2019 - 2020

2020 : 1,3%
2019 : 1,4%
2018 : 1,4%
2017 : 1,3%

DUO/Ingrado

Jongeren onder de 18 jaar die thuis zaten, zijn door de leerplichtambtenaren begeleid. Dit deden ze door de jongeren terug te leiden naar school of door hulpverlening in te zetten. Medewerkers van het Regionale Meld- en Coördinatiepunt voortijdig schoolverlaten (RMC) legden huisbezoeken af bij jongeren van 18 jaar en ouder. Deze jongeren zijn begeleid naar school of werk.

In het schooljaar 2019-2020 is aan vier jongeren een ontheffing van de leerplicht verleend op grond van artikel 5a Leerplichtwet (psychische/medische gronden). Twee van deze jongeren zijn permanent ontheven van de leerplicht.

Via het regionale programma 'Naar de juiste plek' hebben we gewerkt aan het tegengaan van voortijdig schoolverlaten. Ook ondersteunden we jongeren in een kwetsbare positie. Leerlingen werden gevolgd in hun overstap van het vmbo, vso en praktijkonderwijs naar het mbo, werk of dagbesteding. Door intensief in te zetten op deze monitoring, is veel bruikbare informatie opgehaald. Daarmee konden we vroegtijdig schoolverlaten signaleren en bijsturen.

In het kader van internationalisering is op het gebied van taal, wereldburgerschap en interculturele samenwerking op verschillende manieren deskundigheidsbevordering door scholen ingezet. Brainport-subsidie maakte dit mogelijk.

We stimuleerden het zelfstandig reizen naar scholen voor speciaal onderwijs. Drie leerlingen zijn overgestapt van aangepast taxivervoer naar zelfstandig OV-vervoer.

Samen met betrokken partners zijn we volgens de structuur van Samen voor Preventie gestart met de verdere vormgeving van de zorgstructuur binnen het voortgezet onderwijs.

Tijdens de schoolsluiting vanwege corona organiseerden we noodopvang. Onze leerplichtambtenaren hebben gedurende de schoolsluiting en de (gedeeltelijke) opening daarna het onderwijs ondersteund bij het in beeld hebben en houden van leerlingen.

aantal thuiszitters

Verplichte indicator:
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen

Relatief verzuim per 1.000 leerlingen

< 2 primair onderwijs (PO) en < 10 voortgezet onderwijs (VO) in SCHOOLJAAR 2019 -  2020

2020 : PO 0, VO 0
2019 : PO 0, VO 0
2018 : PO 0, VO 0
2017 : PO 0, VO 0

2020 : 0,46
2019 : 0,45
2018 : 0,00
2017 : 0,42

2020 : 9,15
2019 : 9,0
2018 : 9,7
2017 : 10,7

Registratie leerplicht

DUO

DUO

Zo min mogelijk kinderen starten in groep 3 van de basisschool met een ontwikkelachterstand

(Beleidsnotitie voor- en vroegschoolse educatie 2020)

% kinderen met een ontwikkelachterstand (doelgroepkinderen) in een VVE-programma

90% van de doelgroepkinderen neemt in 2020 deel aan een programma voor- en vroegschoolse educatie

2020 : 100%
2019 : 94%
2018 : 90%
2017 : 100%

Jaarlijkse evaluatie VVE

We boden 16 uur voorschoolse educatie per week aan voor peuters vanaf 2,5 jaar met een ontwikkelachterstand (doelgroepkinderen).

Op advies van het consultatiebureau zijn sommige kinderen eerder dan op de leeftijd van 2,5 jaar, gestart met voorschoolse educatie.

We boden 8 uur voorschoolse voorziening per week aan voor peuters waarvan de ouders geen recht op kinderopvangtoeslag hebben.

Tijdens de sluiting van de kinderdagverblijven vanwege de coronamaatregelen hebben we noodopvang georganiseerd.

Verplichte indicator:
% achterstands-leerlingen
4 t/m 12 jarigen

Cijfers worden niet meer geleverd door DUO. Indicator vervalt.
2019 : -
2018 : 3,8%
2017 : 3,6%

DUO

Kinderen kunnen in Best naar een reguliere basisschool of een voorschoolse voorziening

(Wet Passend Onderwijs)

% leerlingen dat naar het speciaal basisonderwijs gaat

< 1 % in schooljaar 2019 - 2020

2020 : 0,74%
2019 : 0,98%
2018 : 0,86%
2017 : 0,90%

Centrale leerlingen-registratie

Binnen het samenwerkingsverband zorgden de schoolbesturen voor een dekkend netwerk van ondersteuning door de inrichting van:

  • basis en extra ondersteuning op de reguliere scholen
  • specialistische ondersteuning op het speciaal onderwijs.

Hierdoor zijn 17 leerlingen uit Best op het speciaal basisonderwijs geplaatst.

Multifunctioneel gebruik en goede spreiding van onderwijsvoorzieningen

(Integraal huisvestingsplan onderwijs 2019-2022)

De bouw van MFA Dijkstraten is gestart. De aanbesteding voor de realisatie van IKC De Zevensprong heeft nog niet plaatsgevonden.
Voor het eerste deel van de onderzoeksfase was budget beschikbaar. Voor het tweede deel nog niet. Dit budget is beschikbaar gesteld in de raadsvergadering van 14 december.

Deze pagina is gebouwd op 06/29/2021 12:05:03 met de export van 06/29/2021 11:53:45